Experiment: wind meten
Leerdoelen
- Je leert over windrichting en windsnelheid
- Je leert met een paar materialen een oplossing bedenken, maken en testen
- Je leert samenwerken
- Je leert hoe je wind kunt meten
- Je leert ontwerpen met behulp van het 7-stappencyclus
Wat heb ik nodig
- Werkblad ontwerpen
Optie 1
- 8 saté prikkers, 4 rietjes, 4 bekertjes, 2 vierkante blaadjes en 8 elastiekjes
Optie 2
- 8 saté prikkers, 1 bordje, 8 elastiekjes, 1 ballon, 50 cm touw
Aan de slag!
Stap 1: Pak samen het werkblad voor ontwerpen.
Stap 2: Vul samen de stappen 1 en 2 in op het werkblad. Bedenk daarna samen een ontwerpvraag over het meten van wind. Laat je ontwerpvraag controleren bij de leerkracht, zodat je een go krijgt om te beginnen met ontwerpen.
Stap 3: Schets allebei een mogelijk ontwerp voor het model en overleg hoe het ontwerp er uit moet komen te zien.
Stap 4: Maak van de schets een echt ontwerp met de gekregen materialen, waarmee je de wind kunt meten.
Stap 5: Schrijf bij stap 4 van het werkblad op hoe je te werk gaat en laat dit controleren door je leerkracht. Is jouw plan goed gekeurd, dan kun je beginnen met het ontwerpen van het model.
Stap 6: Is het model klaar? Dan kun je gaan testen met behulp van een ventilator, föhn of de wind buiten.
Stap 7: Bespreek waarom jullie ontwerp een wel of geen goede oplossing is en hoe dat komt?
Stap 8: Presenteer het ontwerp aan minimaal twee klasgenoten. Maak gebruik van het werkblad.
Stap 9: Verdiepen en verbreden, gebruik hiervoor het werkblad en de hulpkaart.
Stap 10: Zorg ervoor dat alle materialen weer opgeruimd worden.
Maak jouw eigen website met JouwWeb