Experiment: Ballonraket
Leerdoelen
- Je leert zoveel mogelijk verschillende ideeën bedenken.
- Je leert ideeën uiten, verbeelden en vastleggen.
- Je leert respect voor elkaar hebben en elkaar aanvullen.
- Je leert ontwerpen met behulp van het 7-stappencyclus
Wat heb ik nodig
- Werkblad ontwerpen
- Ballon
- Plakband
- Rietje
- Kosteloos materiaal
- Touw (minimaal 3 meter)
- Twee stoelen
Aan de slag!
Nadat de leerkracht jullie heeft geconfronteerd met de opdracht, bedenken jullie een ontwerpvraag , die antwoord geeft op het probleem.
Stap 1: Pak het werkblad voor ontwerpen op het niveau dat je hebt afgesproken met de leerkracht.
Stap 2: Verzamel alle materialen
Stap 3: Denk na over mogelijke ontwerp opties, die antwoord gaan geven op de onderzoeksvraag. Hoe kun je van een ballon een raket maken?
Stap 4: Maak een schets van minimaal één ballonracket op het werkblad bij stap 3.
Stap 5: Maak bij stap 4 een werkplan, zodat je precies weet wat je gaat doen.
Zorg ervoor dat je leerkracht nu minstens één keer heeft gekeken bij jullie ontwerp.
Daarna kun je beginnen met het ontwerpen. Tijdens het ontwerpen blijf je testen en verbeteren waar nodig. Hoe kan de ballonraket nog sneller gaan?
Stap 6: Laat een andere leerling of leerkracht het ontwerp testen. Zijn er nog dingen die aangepast moeten worden?
Stap 7: Zijn alle ontwerpen in de klas klaar, dan kun je een wedstrijd gaan houden? Hoe snel gaat jullie ballonraket?
Stap 8: Bespreek met elkaar waarom de ballonraket van jullie sneller of langzamer gaat dan van klasgenoten? Welke oplossing vonden jullie nog meer heel goed? Hoe kun je de raket nog verbeteren?
Maak jouw eigen website met JouwWeb